Fra alternativ til førstevalg
De fleste kan nok skrive under på at have sat sine fødder i 7-Eleven, når en akut trang til en croissant, et pølsehorn eller en Snickers har meldt sig. I de situationer er det velkendte logo henover den rødorange- og grønstribede facade en nem og hurtig løsning. Men 7-Eleven er ikke længere bare en kiosk med snacks og fast food-bagværk på farten.
Siden den første butik i 1993 åbnede på Trianglen, Østerbro, har det været en generel opfattelse, at 7-Eleven er et alternativ til kiosker og købmandsbutikker. Mens de andre forretninger lukkede i de tidlige aftentimer og holdt helt fri om søndagen, holdt 7-Eleven dørene åbne og tilbød mælk, æg og brød. I dag har mange supermarkeder udvidet åbningstiderne, og det er efterhånden ved at være flere år siden, at ordet ”søndagslukket” er blevet brugt.
De såkaldte convenience stores har længe ligget i grænselandet mellem kiosker og supermarkeder, og udvalget løser stadig problemer som den lille sult, morgenbrødet og den manglende liter mælk. Men i de seneste år har udviklingen af 7-Eleven taget fart, og især i den seneste tid er butikskæden steget en del i graderne.
Nye samarbejder og nye produkter på hylderne rykker butikken mod mere, bedre og sundere convenience. Med andre ord har 7-Eleven gennemgået et kvalitetsløft, der løfter butikken ud af den fastlåste opfattelse af et kiosklignende alternativ. Og der er mere i vente. Det vil den nye indkøbs- og marketingchef for 7-Eleven, Charlotte Vendelbo Schrøder, sørge for.
”Min egen opfattelse af 7-Eleven var, at det var en kiosk, hvor jeg kunne få alt det, som jeg dybest set ikke havde brug for, men kunne finde på at købe en sjælden gang imellem. 80’er-logoet og facaden hjalp mig heller ikke til at tænke anderledes om butikken. Men da jeg begyndte mit arbejde med 7-Eleven sidste år og for alvor begyndte at bruge vores mange butikker, åbenbarede en helt ny verden sig for mig,” fortæller Charlotte Vendelbo Schrøder.
Morgen, middag og aften
Der står nemlig rigtig mange gode produkter på hylderne hos 7-Eleven i dag. Man kan mere eller mindre få alle dagens måltider og drikkevarer, og det kan gøres uden bekymringer for, om det er et godt eller sundt valg. Sortimentet byder på sundere morgen-, frokost- og faktisk også aftensmåltider to go.
Til morgenmaden kan man nemt og bekvemt få sig en instant-grød, der kan tilberedes direkte i butikken og toppes med den lille pakke af sprøde mandler og bær, der sidder på produktet. Eller man kan få et stykke smurt kvalitetsbagværk fra den biodynamiske Frederiksberg-bager, Brødflov. Det samarbejde lancerede 7-Eleven i januar, og siden har Brødflov leveret økologiske surdejsboller og chia-crackers i udvalgte butikker.
I bund og grund er kvalitetsløftet opstået på baggrund af det mantra, der har skabt 7-Eleven og convenience-tankegangen. Charlotte Vendelbo Schrøder fortæller:
”Mantraet, der lyder: give the customer what the customer wants – where and when he wants it, er utroligt vigtigt. Det er det, vi er her for. Og fordi vi er blevet så opdaterede på vores produkter, kan folk komme ind og få meget mere og flere relevante ting, end de måske lige havde forventet i forhold til tidligere.”
Et eksempel på den større relevans er de mange salater og sandwiches, som er gode løsninger til både frokost og aftensmad. De tæller blandt andet Cofocos superfood-salater med hummus, rødbede og kylling, The Protein Kitchens veganske proteinsalater med økologiske kikærter og Palæos æggewraps med laks, kylling eller rodfrugter.
Rejsen er kun lige begyndt
Frem for at være et alternativ til andre butikker tager 7-Eleven kampen op og insisterer på at blive det foretrukne førstevalg. Allerede nu er udvalgte butikker ved at afprøve salget af takeaway-sushi, og Charlotte Vendelbo Schrøder afslører, kæden lancerer sin helt egen økologiske og Fairtrade kaffe i slutningen af april. Alt fra kaffens bønne, smag og kvalitet er velovervejet og udviklet af eksterne baristaer. Og ikke nok med det, så kommer den i nedbrydelige kopper. Det er også det første spadestik mod, at 7-Eleven som convenience-butik udviser et ansvar og en omtanke for omgivelserne.
Håbet for fremtiden er, at 7-Eleven bliver tænkt ind i danskernes tankegang flere gange i døgnet og ikke kun på vej til arbejde. Charlotte Vendelbo Schrøder afslutter:
”Jeg håber, at det om fem år er accepteret og respekteret, at man for eksempel har handlet ind i 7-Eleven til picnic’en eller klasse-arrangementet. Vi vil også gerne være en målrettet destination frem for hovedsageligt at være løsningen i nødssituationer. Vi skal stadig beholde den del af 7-Eleven, som er en kiosk, men det skal ikke udgøre en lige så stor del som hidtil.”
LÆS OGSÅ: Bekæmp madspild, og spar penge