Californisk vinfestival skal hjælpe danske restauratører i krisetiden
Alverdens initiativer er de sidste mange måneder igangsat for at skabe røre og gevinst for den blødende restaurationsbranches overlevelse. California Wine Weeks er endnu et af slagsen, og i løbet af november måned forløber festivalen på tværs af 8 lande og mere end 250 restauranter.
Konceptet for vinfestivalen California Wine Weeks er, at man som forbruger kan spise en menu parret med californisk vin. Dermed hjælper man både de hårdtramte restauratører samtidig med, at man kan nyde dejlig vin fra verdens fjerdestørste vinproducent Californien. Det synes mange restauratører er en rigtig god idé, og derfor udspiller festivalen sig, foruden i Danmark, også både i Belgien, Tyskland, Holland, Polen, Rusland, Sverige og Schweitz.
At the golden state har tilegnet sig en fjerdeplads på listen over verdens vinproducenter er ikke nogen overraskelse. Det konstante solskin gør nemlig, at staten kan levere alt fra sprød hvidvin til bastant fuld-krops-rød i formidabel kvalitet – og det er dét, man kan få lov at smage på i november. California Wine Weeks er skabt af foreningen Wine Institute, som består af 1000 californiske vinproducenter og vin-relaterede iværksættere, som til daglig arbejder med politiske vedtægter i forhold til sikring af miljø, forbrug og ansvarlig vinproduktion i Californien.
På dansk jord er det Pia Vodder fra Vinens Hus, som står i spidsen for California Wine Weeks. Ifølge hende er en af tankerne bag festivalen også, at danskerne skal få øjnene mere op for Californien som vinproducent, i stedet for altid at kigge til Frankrig eller Italien, når der skal købes godt ind til glasset. En anden god grund til at drikke druer fra Californien er, at de er frontløbere for sustainable wine growing. I 2019 var hele 143 af de californiske vinproducenter certificeret gennem California Sustainable Wine Growing Program. Det svarer til 85 af statens samlede vinproduktion.
I Danmark foregår festivalen på Sjælland og i Jylland, hvor restauratørerne selv har udformet hver deres version af en California Wine Week-menu. Læs mere og køb billetter her.
LÆS OGSÅ: Fastfood-joint med fokus på velsmag, økologi og dyrevelfærd åbnet på Vesterbro