Kom til smags-pop up på Lidkoeb
Uheldige smagsindtryk fra barndommen kan følge os langt op i vores voksne liv. Men sådan behøver det ikke at være. Som med så meget andet handler det nemlig udelukkende om, hvordan vi får præcenteret forskellige råvarer og smagsindtryk for vores sanser. Det samme gælder i øvrigt for whisky, og derfor lancerer Singleton dette efterår konceptet AntiAnti.
En mild og blød Speyside-whisky
Singleton of Dufftown 12 year old adskiller sig fra den klassiske Speyside-stil ved at have en sødere og mere delikat smag. Dufftown-distelleriet ligger i hjertet af Speyside-regionen og har over 120 års erfaring med at producere noget af landets bedste single malt-whisky. Fadene bliver nøje udvalgt af Craig Wilson, der sammensætter dem, så balancen mellem de delikate smagsnoter, blødheden og aromaerne af frisk frugt, honning og vanilje bliver perfekt.
De fleste mennesker kan huske en oplevelse fra deres barndom, hvor en grøn oliven fik munden til at snøre sig sammen, eller de kæmpede med den sidste broccoli på tallerkenen. Nogle smagsoplevelser tager vi med os fra barndommen, og de forbliver favoritter gennem hele vores liv. Og så er der dem, som vi aldrig lærer at holde af – selv i vores voksenliv.
Nu tager det skotske whiskymærke Singleton kampen op mod de dårlige minder i mundhulen. Ligesom den grønne oliven falder whisky nemlig også i en kategori, der ofte kræver lidt mere modne smagsløg. Derfor lancerer de dette efterår et helt nyt koncept, hvor målet er at servere et bredt udvalg af de råvarer og smage, som de fleste af os har det svært med i vores tidligste barndomsår. Denne gang bliver de bare serveret i en kulinarisk fortolkning, der får gæsterne til at opleve dem i et nyt og mere delikat lys.
AntiAnti
Rammerne er et gastronomisk event, der kommer til at hedde AntiAnti. Navnet er et lille ordspil over det at omfavne noget, man ellers ikke holder af. Her bliver gæsternes smagsløg udfordret af den svenske kok og madfotograf Petter Bäcklund, der i samarbejde med Singleton sætter alle sejl til for at give deltagerne en sanselig totaloplevelse i både Stockholm og København. En oplevelse, der netop er bygget op omkring de smage og råvarer, som folk typisk ikke bryder sig om, mens de er børn. Af en undersøgelse foretaget af Kantar Sifo fremgår det, at de fleste børn ikke bryder sig om skimmelost, sild, sardeller, østers og oliven. Men 55% af de adspurgte svarer samtidig, at vejen til at lære at værdsætte en smag er at opleve den gennem en god servering. Sådan forholder det sig også med whisky, og derfor har netop den pointe været løftestangen til Singletons nye koncept.
Whisky for novicer
På samme måde som nogle råvarer kræver en moden og veludviklet smagssans, viser undersøgelsen også, at 6 ud af 10 i alderen 18 til 22 år associerer whisky med noget ”voksent” og ikke værdsætter smagen første gang, de bliver præsenteret for den.
”Det er tankevækkende, at minderne fra vores barndom ofte definerer vores tilgang til smage i vores voksne liv. Tit har man jo en løs idé om, at der er noget, man ikke bryder sig om. Måske drak ens morfar røget whisky, og det kan være en voldsom duft for et barn. Whisky er i virkeligheden for alle, hvis det bliver introduceret på den rigtige måde. I særdeleshed en whisky som Singleton, der er blød, rund og en smule sød. Det er en faktisk whisky, hvis man gerne vil tages i hånden og introduceres til whisky,” siger Maria Vegeberg Gram, Senior Luxury & Scotchs C & E Manager hos Diageo Reserve.
Helt lavpraktisk kommer arrangementet i Stockholm og København til at forløbe på den måde, at Petter Bäcklund vil tilberede tre små retter, som gæsterne nyder som fingermad sammen med velafstemte cocktails lavet på Singleton af bartenderne på Lidkoeb. De er sammensat, så de supplerer smagene fra retterne.
”Ser man bort fra musik, er der få ting, som kan bringe minder frem som smage og dufte. Og jeg tror, vi alle sammen kender fornemmelsen af at få fremkaldt et uheldigt minde, når en særlig råvare rammer vores tunge. Det bliver en spændende udfordring at skulle prøve at ændre folks opfattelse af forskellige råvarer gennem en ny og frisk iscenesættelse. Både i forhold til anretningen og smagen af de forskellige retter,” fortæller Petter Bäcklund.
AntiAnti løber af stablen på Lidkoeb i København den 28. november fra kl. 17:30 til kl. 19.00 og koster 190 kroner at deltage i. Prisen omfatter tre mindre retter og to cocktails.
I mellemtiden kan du prøve kræfter med nogle af retterne derhjemme:
Whiskymarinerede sild med letrøget fløde og ”shoestring” frites
Foccacia med ricotta og tapenade
Chokoladesmåkager med Roquefort
LÆS OGSÅ: Vilde opskrifter til efteråret