Håndlavet keramik til bordet
’Apato’ betyder lejlighed på japansk. På Oehlenschlægergade i København er det navnet på et nyt brand, der byder på designstentøj til spisebordet. Vi tog en snak med Casper Seedorff for at blive klogere på uperfekte glaseringer og levende tallerkener.
Casper Seedorff er egentlig uddannet grafiker, men har i de seneste år arbejdet som selvstændig iværksætter. Han er blandt andet manden bag plakat-forretningen Just Spotted og har co-foundet den digitale indretningsshop Moodings. I august åbnede han dørene op til et nyt koncept på Oehlenschlægergade i København. Apato er et designstudie med et håndplukket udvalg af stentøj fra egen produktion kombineret med varer fra danske og udenlandske kunstnere.
Læs mere på apato.dk.
Det lille lokale på Vesterbro er prydet med tallerkener, skåle og kopper på borde og hylder. Her har ejer og grundlægger af Apato, Casper Seedorff, holdt til siden august, hvor han åbnede dørene til designstudiet. Det hele begyndte med Caspers passion for god mad og vin og en drøm om at arbejde med gastronomi uden at stå i køkkenet. Vi mødte ham til en snak om, hvorfor tableware spiller en vigtig rolle i en spiseoplevelse, og hvordan tallerkener kan fortælle historier om mad.
Hvad er APATO?
”Vi laver keramisk tableware – tallerkener, fade, skåle og kopper – altså ting til bordet. Lige nu har vi en blanding af vores egen produktion og varer, som vi køber hjem, eller som vi laver i samarbejde med lokale kunstnere. Keramik er jo et bredt begreb, der dækker over både lertøj, stentøj og porcelæn, og så kan man inddele det i formstøbt og håndlavet. Det sidste er klart mest spændende, fordi der kan vi være med til at designe og skræddersy konceptet – det har vi for nylig gjort med restauranten Llama, som vi har lavet et nyt stel til.”
Hvordan hænger tableware sammen med en god spiseoplevelse?
”Tableware kan (desværre) ikke få alverdens mad til at smage bedre, men det kan være med til at fortælle historien bag. I dag tager flere af os restaurantlivsstilen med hjem i køkkenet og bruger ikke kun tid på at lave selve maden, men også tid på at anrette den. I stedet for bare at sætte gryderne på bordet giver vi os tid til at servere maden, og det rigtige tableware kan underbygge en ret. For eksempel betyder det meget, hvis man serverer en hvid fisk på et sort stenfad og nuancerer det med nogle farverige bær. Man kan virkelig arbejde med detaljerne og serveringen som helhed, og man kan skabe et helt unikt udtryk.”
Hvorfor tror du, at keramik og stentøj er blevet så populært de seneste år?
”En ting er keramik til bordet, og en anden er keramik til hjemmet. Noma har været forgangsmand til at sætte fokus på dét at servere på stentøj, og det gjorde de også dengang, de blev kåret som verdens bedste restaurant. I dag serverer samtlige danske restauranter som eksempelvis Kadeau på stentøj. Det starter altid på toppen og siver ned igennem systemet. I Sydeuropa serverer man stadig på hvide tallerkener.”
Prøv at beskrive, hvad ”godt tableware” er?
”Godt tableware er keramik, der kombinerer æstetik og funktionalitet. Hele den æstetiske del handler om, at der er så mange muligheder at udtrykke sig på – skal det være med eller uden glasering, blank eller mat, skæve eller snorlige kanter? Glaseringer, for eksempel, er en verden for sig og kan gøre en tallerken levende og enestående. Men æstetik er ikke udelukkende nok. Det skal også være slidstærkt, kunne gå i opvaskemaskinen og tåle høj varme.”
Hvad er dit personlige forhold til tableware?
”Personligt har jeg en stor passion for mad og gastronomi, og jeg kan rigtig godt lide at gå op i både kaffe, vin og det, jeg spiser. Jeg synes for eksempel, det er sjovt at have en god kniv og en god pande, men det stopper ikke længere dér. Nu vil jeg også gerne servere maden pænt og tage den skridtet videre. Og så drømmer jeg om at kunne leve af at udvikle tableware-koncepter til restauranter.”
LÆS OGSÅ: Grøntsagsgourmet med nordisk inspiration