En gryderet af håndværk
Hvad får man, hvis man kombinerer et par af byens dygtigste snedkere med en veletableret takeaway, der sælger gedigne, frisktilberedte retter fra det sydeuropæiske køkken? Det er en gåde, man ikke umiddelbart finder et indlysende svar på. Måske fordi markedet ikke ligefrem bugner af den slags koncepter. Vi trillede nordpå ad Strandvejen for at besøge The Shop Of The New og den nye Cofoco Le Marché, der i september åbnede i samme lokale.
THE SHOP OF THE NEW
Strandvejen 213
2900 Hellerup
Åbningstider:
alle ugens dage fra kl. 11.30-21.00
www.theshopofthenew.com
Da jeg var barn, trykkede jeg næsen flad mod de store glasruder på Strandvejen 213 for at få et glimt af de mange elektriske toge, små plastiktræer og sirligt malede stationer, der fik én til at føle sig som Gulliver i Jonathan Swifts roman om sømanden, som strander i landet Lilleput. Dengang lå der en butik, som solgte modeltoge og alt tilbehør til.
I dag finder jeg mig selv gøre det samme, selv om min næse i 2014 er blevet noget grovere og i dag er på behørig afstand af det pudsede glas. Lokomotiver og godsvogne er skiftet ud med alt fra skærebrætter, smukke møbler i træ og håndvævede tæpper til snedkererede skateboards, rå kanvastasker i jordfarver og gudhjælpemig også lune retter og frisksmurte sandwich. Men Strandvejen 213 er stadig rammen om et sted, der fortæller historier. I dag handler de bare om kærligheden til træ, god mad og håndværk i al almindelighed.
Lad det være sagt med det samme: Selvom interiørbutikken The Shop Of The New og Cofoco Le Marché deler rum, er det to separate forretninger. Takeawayen er Cofocos syvende i rækken, og målet er – som for de foregående seks – at tilbyde kvalitetsbevidste indbyggere på og omkring Strandvejen et solidt, franskinspireret alternativ til områdets andre takeawaytilbud. Menukortet er enkelt. Det byder på en række forskellige sandwich til frokost, og til aften kan man vælge mellem Årtidens aftensmåltid eller to faste Månedens aftensmåltider, der også altid er på kortet.
Udvalget er noget større i interiørdelen af lokalet, og det vil med sikkerhed være til stor glæde for alle, der interesserer sig for design og indretning.
”Vi har valgt at kalde butikken The Shop Of The New, fordi vi gerne vil have, at den skal indeholde nye ting, man ikke lige finder i alle mulige andre butikker i Danmark. Og målet er faktisk, at hvis noget fra butikken bliver for populært, piller vi det ud af sortimentet igen,” fortæller Kim Dolva, der er indehaver at The Shop Of The New.
ÆSTETIKKEN I HØJSÆDET
Kim Dolva er også manden bag Københavns Møbelsnedkeri. Og mange af de ting, man finder i The Shop Of The New, er lavet af forskellige, små producenter, han har mødt igennem sit arbejde med snedkeriet. Folk, som har inspireret ham på den ene eller anden måde. Fælles for dem er dog, at det er kreative mennesker med fokus på det gode håndværk, som er meget dedikerede til det, de arbejder med. I dag er cirka 80% af de varer, der bliver solgt i butikken, lavet af andre specialudvalgte producenter. De resterende 20% er lavet af Københavns Møbelsnedkeri.
”Vi er jo super æstetikere, så hvis man skal tale om et gennemgående tema for de produkter, vi sælger i butikken, er det nok, at de er veldesignede og smukke. Men det er samtidig vigtigt, at alt i butikken har en meget konkret funktion,” fastslår han.
OGSÅ FOR FOODIES
Idéen til The Shop Of The New opstod oprindeligt af, at når Kim og hans partnere fra Københavns Møbelsnedkeri havde lagt sidste hånd på et køkken, et badeværelse eller en garderobe, havde de ofte selv lyst til at indrette dem med ting, der passede ind i universet. Samtidig var der en tendens til, at folk købte spækbrætterne fra deres showroom med, når de for eksempel købte et køkken. Ganske enkelt fordi det passede til omgivelserne. Derfor tænkte de, at der måske var grobund for at vælge en række produkter ud, der passede ind i deres stil, og sælge dem separat. Det var springbrættet til The Shop Of The New, som faktisk oprindeligt udelukkende var tænkt som en hjemmeside.
Selv om der ikke er nogen direkte forretningsmæssig sammenhæng mellem The Shop Of The New og Cofoco Le Marché, syntes han fra start af, at det var et sjovt samarbejde, der gav en god synergi.
”Vi har jo ret mange forskellige ting til køkkenet i butikken, så der er også en masse til de madinteresserede. Og nu har vi faktisk fået lavet et bord, så man også kan sætte sig ned og spise. Samspillet mellem de to butikker har folk taget ret godt imod,” slutter han.